diumenge, 24 de maig del 2015

Tema 1: TIC i Educació

En aquest tema parlarem del Pla TIC, del tractament de la informació i competència digital.

Introducció

La LOE estableix en el preàmbul que s'ha de millorar la qualitat i eficàcia dels sistemes d'educació i de formació, que implica major competència digital de docents i alumnes. En referència a primària, en l'article 17 apartat I, estableix: Iniciar-se en la utilització, per a l'aprenentatge, de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges. Quant al mestre ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes (Art. 19 de la LOE), és a dir, l'ús de les TIC no està limitat a l'assignatura d'informàtica.

Pla TIC 

El Pla TIC és un projecte del Ministeri d'Educació en col·laboració amb les conselleries d'Educació, per a reforçar la integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, forma part de la planificació curricular dels centres. L'objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d'ensenyament-aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de les competències bàsiques, especialment de la competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana. El Pla TIC ha de dissenyar-se com un document de referència que arreplegue i regule els aspectes de la integració de les TIC al centre educatiu.

Característiques
  • Contenir objectius clars: el centre ha de tindre reflectit de forma explícita una visió de conjunt de les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt, mitjà i llarg termini. 
  • Estar contextualitzat: ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre, s'ha de conéixer l'ús que es fa d'aquestes en el centre. 
  • Ser viable i flexible: la formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies, responsables i indicadors d'avaluació. 
  • Estar consensuat: ha de perseguir-se l'adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa. 
  • Estar organitzat: la diversitat d'aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi. 
Elements del Pla TIC
  • Objectius generals del Pla: es plantejaran expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits: 
                 - Referits a la comunitat educativa. 
                 - Referits a la formació del professorat. 
                 - Referits a la gestió del centre. 
                 - Referits a la gestió de recursos.
  • Contextualització del Pla TIC: referències als senyals d'identitat del context que influeixen en la integració de les TIC en el centre. 
                - Característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat. 
                - Trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC. 
                - Existència de projectes d'innovació relacionats amb TIC. 
                - Característiques del professorat.
                - Descripció general dels recursos disponibles. 
  • Estratègies per a l'elaboració, la coordinació i la difusió en el centre: es proposa la creació d'un equip o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del Pla TIC. Les tasques podran ser: 
                 - Tasques d'elaboració, difusió o revisió del Pla TIC. 
                 - Tasques organitzatives. 
                 - Tasques dinamitzadores.
                 - Un altre tipus de tasques.
  • Organització de les infraestructures i recursos disponibles: 
                - Fer l'inventari dels recursos tecnològics disponibles.
                - Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa.
                - Determinar el règim d'ús d'espais i recursos.
  • Tractament de la informació i competència digital a la programació d'aula: 
                - Les programacions de les diferents àrees contindran el treball corresponent a la competència     tractament de la informació i competència digital. 

Tractament de la informació i competència digital

Aquesta competència és l'habilitat per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com l'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, també inclou la utilització de les TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
Aquesta competència té tres objectius bàsics:
  • Aprendre ''sobre'' les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús. 
  • Aprendre ''de les'' TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica. 
  • Aprendre ''amb'' les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre. 
Coneixements, destreses i actituds de la competència digital

Coneixements:
  • Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics. 
  • Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l'efecte que aquests tenen en el món personal, laboral i social. 
  • Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació, les utilitats fonamentals: els coneixements bàsics de les xarxes en general i internet. 
Destreses:
  • Destreses relacionades amb l'obtenció d'informació d'aplicacions multimèdia i de les TIC. 
  • Avaluació i selecció de noves fonts d'informació i innovació tecnològiques a partir de la seua utilitat per a tasques específiques. 
  • Utilització bàsica d'editors d'imatges digital, àudio i vídeo. 
  • L'ús eficaç de la xarxa i d'altres eines per aprendre de forma individual i col·laborativa. 
  • Tècniques per a la interpretació de la informació. 
  • Destreses per a la navegació per la World Wide Web i l'ús de correu electrònic, a més de resoldre problemes de programari i maquinari. 
Actituds:
  • Interés per utilitzar les TIC com eina d'aprenentatge i de comunicació per seguir aprenent nous usos i possibilitats. 
  • Valoració positiva de l'ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com a instrument de col·laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius. 
  • Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informació nociva o il·lícita i presa de consciència de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l'entreteniment amb les TIC així com el seu possible poder d'addicció (ús o abús). 
  • Actitud positiva davant les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d'enriquiment personal i social. 
  • Actitud crítica i responsable, sobre els seus continguts i sobre l'ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics. 
Dos exemples de Pla TIC podrien ser els següents:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada