diumenge, 24 de maig del 2015

Tema 2: Integració de les TIC en el currículum

Aquesta unitat tracta els punts següents:
  • Paradigmes educatius. 
  • Implicacions per al disseny de l'ensenyament. 
  • Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge.
  • Principis generals per a la integració de les TIC. 
  • Nous rols del professorat. 
  • Dimensions de l'alfabetització digital. 
Paradigmes educatius

Trobem quatre paradigmes, aquests són: 
  • Paradigma conductista: màquina que aprén conductes mesurables, observables i quantificables. 
  • Paradigma cognitiu: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius. 
  • Paradigma ambientalista: escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient. 
  • Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge. 
Implicacions per al disseny de l'ensenyament

Respecte a les implicacions per al disseny de l'ensenyament destaquem cinc punts:
  • El currículum es considera tancat i obligatori. 
  • Disseny de la instrucció amb definició requereix continguts i objectius. 
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples. 
  • L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés. 
  • La motivació depén de reforços externs. 
Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge

L'aprenentatge com adquisició de coneixement:
  • Aprendre és adquirir coneixements. 
  • El professor transmet la informació. 
  • El control de l'aprenentatge està en mans del professor. 
  • Els continguts estan centrats en el currículum. 
  • El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements. 
  • El paper de l'alumne és adquirir-los. 
Aprenentatge com construcció de significat:
  • L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés. 
  • El paper del professor és intervenir en l'aprenentatge de l'alumne. 
  • El paper de l'alumne és aprendre a aprendre. 
  • L'alumne com subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està a les seues mans des del principi.
  • L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva. 
  • Importen els continguts però també els processos. 
Principis generals per a la integració de les TIC
  • Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu. 
  • L'aprenentatge no depén del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades. 
  • Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per a qui, com ho anem a usar i que pretenem d'ell. 
  • Cap mitjà funciona en el buit sinó en un costat complex. 
  • Els mitjans són transformadors de la realitat. 
Nous rols del professorat
  • Dissenyadors: dissenyen nous materials. 
  • Avaluadors i seleccionadors de les TIC: seleccionen quina és la més adequada. 
  • Consultors d'informació: cerquen noves eines. 
  • Orientadors: els alumnes estan ajudats pel mestre 
  • Avaluadors de forma contínua. 
Dimensions de l'alfabetització digital
  • Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic. 
  • Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
  • Pla de Publicació: habilitat per difondre i publicar informació.
  • Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals. 
  • Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents. 
  • Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació. 
  • Eines: coneixement i ús de programar i programes multimèdia. 
Un article de la Revista de Medios y Educación parla sobre alguns aspectes d'aquest tema.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada