Aquesta unitat tracta els punts següents:
- Paradigmes educatius.
- Implicacions per al disseny de l'ensenyament.
- Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge.
- Principis generals per a la integració de les TIC.
- Nous rols del professorat.
- Dimensions de l'alfabetització digital.
Paradigmes educatius
Trobem quatre paradigmes, aquests són:
- Paradigma conductista: màquina que aprén conductes mesurables, observables i quantificables.
- Paradigma cognitiu: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
- Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge.
Implicacions per al disseny de l'ensenyament
Respecte a les implicacions per al disseny de l'ensenyament destaquem cinc punts:
- El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició requereix continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples.
- L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depén de reforços externs.
Evolució del model d'ensenyament-aprenentatge
L'aprenentatge com adquisició de coneixement:
- Aprendre és adquirir coneixements.
- El professor transmet la informació.
- El control de l'aprenentatge està en mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum.
- El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
- El paper de l'alumne és adquirir-los.
Aprenentatge com construcció de significat:
- L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervenir en l'aprenentatge de l'alumne.
- El paper de l'alumne és aprendre a aprendre.
- L'alumne com subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està a les seues mans des del principi.
- L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
- Importen els continguts però també els processos.
Principis generals per a la integració de les TIC
- Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L'aprenentatge no depén del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
- Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per a qui, com ho anem a usar i que pretenem d'ell.
- Cap mitjà funciona en el buit sinó en un costat complex.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
Nous rols del professorat
- Dissenyadors: dissenyen nous materials.
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC: seleccionen quina és la més adequada.
- Consultors d'informació: cerquen noves eines.
- Orientadors: els alumnes estan ajudats pel mestre
- Avaluadors de forma contínua.
Dimensions de l'alfabetització digital
- Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
- Pla de Publicació: habilitat per difondre i publicar informació.
- Recursos: coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
- Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines: coneixement i ús de programar i programes multimèdia.
Un article de la Revista de Medios y Educación parla sobre alguns aspectes d'aquest tema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada