diumenge, 24 de maig del 2015

Tema 3: Docència Virtual: E-lerning i B-lerning

Aquesta unitat parla de l'E-lerning i el B-lerning.

E-lerning

E-lerning és una formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Siga la xarxa oberta (Internet) o tancada (Intranet). Es tracta d'un ensenyament a distància obert, flexible i interactiu basat en l'ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix Internet. Permet la distribució i l'accés a col·leccions de materials d'aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i http per facilitar l'intercanvi.

Un concepte relacionat serien les aules virtuals, aquestes són un intent d'implementar, mitjançant aplicacions telemàtiques, la qualitat de la comunicació de la formació presencial en l'educació online. Les aules virtuals permeten reunir als participants d'un procés d'ensenyament-aprenentatge que no poden fer-lo físicament. En principi, una aula virtual és un entorn d'ensenyament-aprenentatge basat en un sistema de comunicació intervinguda per ordinador.

Característiques:
  • Ús de navegadors web per accedir a la informació. 
  • Aprenentatge molt recolzat en Tutories. 
  • Materials digitals i aprenentatge flexible. 
  • Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació. 
  • Aprenentatge mitjançant PC. 
  • Aprenentatge individualitzat versus col·laboratiu interactiu. 
  • Utilització d'eines síncrones i asíncrones. 
  • Administració dels materials en un servidor Web. 
  • Connexió professor-alumne separats per espai temps. 
  • Multimèdia/Hipertextual- Hipermedia. 
Avantatges:
  • Posa a la disposició dels alumnes molta informació. 
  • Facilita l'actualització de la informació i dels continguts. 
  • Permet la deslocalització del coneixement. 
  • Facilita l'autonomia de l'estudiant. 
  • Propicia una formació Just in Time i Just for me. 
  • Afavoreix una formació multimèdia. 
  • Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits. 
  • Estalvia costos i desplaçaments. 
  • Facilita l'ús dels materials en diversos cursos. 
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa. 
Inconvenients:
  • Més inversió de temps per part del professor. 
  • Mínimes competències tecnològiques del professor i alumne. 
  • Habilitats de l'alumne per a l'aprenentatge autònom. 
  • Disminueix la qualitat de la formació si no existeix una ràtio adequat de professor/alumne. 
  • Requereix més treball del convencional. 
  • Baixa la qualitat de molts continguts i cursos actuals. 
B-Lerning

Trobem moltes definicions de B-Lerning, algunes d'elles són: 
  • Combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual. (Coaten, 2003) 
  • Combinació de les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i àudio juntament amb la tutoria i l'assessorament. (Brodsky, 2003) 
  • Qualsevol possible combinació d'un ampli ventall de mitjans per a l'aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics.(Brennan, 2004) 
  • Les e-eines combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d'assumir responsabilitats atorgades pel model presencial i pel model tradicional. (Amar, 2007) 
Aspectes importants d'un sistema B-Lerning:
  • Cal incloure en l'aprenentatge, les propostes de l'espai virtual. S'ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats. 
  • La informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació. 
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals. 
  • No s'aprén en solitari sinó en solidari en comunicació amb els altres mitjançant fòrums, xats... 
  • Les tutories apareixen com una possibilitat d'ajuda tant en l'ensenyament presencial com a distància. 
  • Permet la formació de professionals amb competències integrals: sentit crític, creativitat i coneixement de la societat. 
El següent vídeo ens explica de forma ràpida les diferències entre l'E-learning i el B-Learning: Diseño curricular E-learning/b-learning.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada